محتوا

کهن‌الگوی جنگجو

اثبات ارزش خویشتن

اثبات ارزش خویشتن: کهن‌الگوی جنگجو

بعد از کهن‌الگوی یتیم و جستجوگر به کهن‌الگوی جنگجو می‌رسیم. آیا شما از حقوق خودتان و دیگران دفاع می‌کنید؟ آیا موفقیت در زندگی برایتان مهم است؟ و… . اگر پاسخ‌تان مثبت است شما یک جنگجو هستید.

همانطور که از عنوان مطلب مشخص است ما با جنگجو بودن می‌خواهیم ارزش خویش را ثابت کنیم. برای توضیح این موضوع به سراغ اجدادمان می‌روم.

اغلب رفتارها و عملکردهای ما به اجدادمان برمی‌گردد. مردان نخستین به شکار می‌رفتند تا خانواده‌ی خود را سیر کنند. زنان از بچه‌ها مراقبت می‌کردند و دانه‌های خوراکی را از زمین جمع‌آوری می‌کردند. این دو در کنار هم نیازهایشان را برطرف می‌کردند. مردان با این کار ارزش و احترام برای خود کسب می‌کردند و مردی که نمی‌توانست نیاز خانواده‌‌اش را برطرف کند از احترام برخوردار نبود. مردان بعد از فارغ شدن از شکار به ساختن ابزارهایی برای رفع نیاز و محافظت از خود و خانواده می‌پرداختند. مردان همیشه نقش جنگجو و زنان نقش حامی را داشتند.

آیا در دنیای مدرن می‌شود همیشه مرد جنگجو و زن حامی باشد؟

امروزه زن‌ها نیز مانند مردان باید جنگجو باشند و از خود دفاع کنند. امروزه زنان لزوماً برای بهتر زیستن نیاز به مردان ندارند. هر زنی باید تا آنجایی که می‌تواند حامی خودش باشد چه در عرصه‌ی اقتصادی چه در دفاع از حریم‌ شخصی.

جنگجو بودن در زمان ما به چه معناست؟

کهن الگوی جنگجو سیر تکاملی داشته و رشد یافته است. در ابتدا شکارچی‌ها نقش جنگجو را داشتند و مهم‌ترین اصل زندگی برای آن‌ها کارآمدی و توانایی بود در غیر این صورت خطای یک فرد به زیان تمام افراد قبیله تمام می‌شد. بعد‌ جنگنده‌ها این نقش را به عهده گرفتند. اما امروزه اصل مهم زندگی مدرن کیفیت است. یعنی جنگیدن برای بهتر بودن و بهتر شدن. یعنی دستیابی به موفقیت در حرفه و زندگی. تلاش برای رشد فردی، پافشاری برای رسیدن به خواسته‌ها و… .

اجداد ما برای زنده‌ ماندن تلاش می‌کردند آیا امروز ما هم فقط باید برای زنده‌ماندن تلاش کنیم؟

ما علاوه بر زنده ماندن به زندگانی هم نیاز داریم. ما برای زیست متعالی نیاز به عشق، ارتباط، قدرت، مطالعه، ماجراجویی و حتی یافتن معنا در زندگی داریم.

کهن‌الگوی جنگجو چه کمکی به ما می‌کند؟

۱

کهن‌الگوی جنگجو به‌ ما‌ کمک می‌کند تا اهدافی را تعیین کنیم و با عبور از موانع به آن‌ها دست یابیم. منظور از موانع؛ تنبلی، حرص، خشم، حسادت، اهمال‌کاری و… است.

۲

کهن‌الگوی جنگجو به ما کمک می‌کند تا توانمند شویم و بتوانیم امور زندگی خود را در دست بگیریم.

۳

کهن‌الگوی جنگجو به ما کمک می‌کند تا خود را ابراز کنیم و با این ابراز، حس قدرتمندی داشته باشیم. قدرتمندی در چه چیزی؟

قدرتمندی جسمانی: دفاع از خویشتن و دیگران.

قدرتمندی روانی: یعنی بتوانیم حرف خود را بگوییم.

قدرتمندی ذهنی: یعنی بتوانیم ذهن و روح و قلبمان را از بار منفی تخلیه کنیم.

قدرتمندی معنوی: یعنی بتوانیم برای باورهای مذهبی تمایز قائل شویم.

۴

کهن‌الگوی جنگجو به ما کمک می‌کند تا دنیای خود را با توجه و تمرکز بر خویشتن تغییر دهیم.

۵

کهن‌الگوی جنگجو به ما کمک می‌کند حتی در راه آرمان خود بمیریم.

مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی جنگجو چیست؟

شجاعت، استقامت، فروتنی، نجابت، غرور و شرافت انسانی. جنگجوی اصیل جوانمردانه می‌جنگد و به عدالت پایبند است اما جنگجوی قلابی مثل مردی می‌ماند که می‌خواهد حس برتری و ارزشمندی خود را با قدرت‌نمایی بر خانواده و جامعه ثابت کند.

آیا همیشه جنگجو بودن اثرات خوبی دارد؟ 

همانطور که گفتیم جنگجو بودن موهبت‌های زیادی دارد اما اگر درگیر احساسات آنی باشیم و برای چیزهای حاشیه‌ای و بیهوده بجنگیم، شأن و منزلت خود را پایین می‌آوریم. اگر همیشه برای موفقیت، بهتر بودن و برای نتیجه مبارزه کنیم، روح و ذهن و قلبمان پژمرده و نابود خواهد شد. ما باید بتوانیم تعادل و توازن را برقرار کنیم، اما چگونه؟ وقتی که ما رمز و راز یک کهن‌الگو را می‌فهمیم و به آگاهی می‌رسیم آن کهن‌الگو سلطه‌‌اش را از روی ما برمی‌دارد و ما برای خود حد و مرزی قائل می‌شویم و به تعادل می‌رسیم. این تعادل ما را به سمت زندگی سالم سوق می‌دهد، از حرص و آز و غرور و منیت دور می‌کند و به عشق و مهربانی و دوست داشتن مرتبط می‌کند.

 شعار کهن‌الگوی جنگجو چیست؟

کهن‌الگوی جنگجو می‌گوید: لازم نیست منتظر باشی تا کسی از بیرون بیاید و تو را نجات دهد، خودم هستم و از تو حمایت می‌کنم.

می‌گوید: من در برابر آن‌چه رخ می‌دهد مسئولم.

می‌گوید: من باید کاری کنم تا جهانی بهتر برای خودم و دیگران بسازم.

آیا کهن‌الگوی جنگجو هیچ ترسی ندارد و سراسر شجاعت و لطافت است؟

کهن‌الگوی جنگجو می‌ترسد اما پیش می‌رود. او‌با ترس‌هایش رفیق است و ترس را فراخوانی می‌داند برای رشد.

کلمه‌ی جنگجو به طور ناخودآگاه کلمه‌ی خشونت را برای ما تداعی می‌کند اما هر چقدر قوی‌تر باشیم، به راهمان ایمان داشته باشیم از اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس بیشتری برخوردار می‌شویم و ملایم‌تر و منعطف‌تر خواهیم شد.

و در آخر لازم است که برای محک زدن خود در حیطه‌ی جنگجو این سوالات را از خود بپرسیم و به آن فکر کنیم.

۱

آرزوی واقعی و درونی من چیست و برایش چه کارهایی انجام دادم؟

۲

ارزش‌های من چه چیزهایی هستند؟

۳

به چه اصولی معتقدم و از آن دفاع می‌کنم؟

۴

تا چه حد حاضرم بر اساس استانداردهای اخلاقی خود زندگی کنم؟

۵

آیا اهدافی برای خود تعیین کرده‌ام؟

۶

آیا گاهی به عقب بازمی‌گردم تا بازبینی انجام‌ دهم و به اصلاح اشتباهاتم بپردازم؟

و در نهایت یک جنگجو زمانی کهن‌الگوی قهرمانی محسوب می‌شود که علاوه بر سعادت خود در جهت سعادت همگان نیز گام بردارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. مریم جان خوشحالم که مرحله به مرحله داری، قهرمان درون و به ما به زیبایی معرفی می‌کنی. عالی بود توضیحاتتون. فکر کنم من جنگجوی درونم زیاده.

    1. کاملا درسته گلی جان. شما یک بانوی جنگجو و با اقتدار هستید. از نوشتن هر روز در کانال تلگرامی و پست نویسنده کارآفرین که در سایتتون‌ گذاشتید کاملا مشخصه. موفق باشید دوست نازنین♥️

  2. ممنون مریم جان که با دسته بندی مطالب مربوط به سفر قهرمانی، راه را برای درک بهتر هر منزل باز می‌کنی. تعریف هر منزل، بیان ویژگی‌های آن، آداپته سازی آن با زمانه فعلی، و سوال‌های عمیق و تفکر برانگیز، همه باعث شکل گیری مطلبی با انسجام عالی می شود و درک بهتر.

    احساس می‌کنم هرچه جلوتر می‌رود سفر قهرمانی، مسیر سخت‌تر و سوالات عمیق‌تر می‌شود و کاووش سختی در درون رقم می‌خورد. منتظرم مشتاقانه منزل‌های بعدی را بخوانم. هرچند بیم دارم که سخت‌تر شدن منزل‌ها با تلاش و نگرش من فاصله‌اش بسیار باشد اما زندگیست و باید آموخت. که گر چشم ببندیم ما نمی‌بینیم نه ای‌نکه آنها محو شوند یا خود به خود طی شوند.

    بسیار سپاس مریم جانم و منتظرم برای منزل بعدی

    1. ممنونم مریم جان که منو در خوندن این کتاب همراهی می‌کنی امیدوارم که دستاوردهای خوبی از این کتاب داشته باشیم.♥️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن