معرفی کتاب

مروری بر کتاب قهرمان فروتن/ماریو بارگاس یوسا

پسرم؛ هیچ وقت اجازه نده کسی در زندگی لگدمالت کند این تنها ارثیه‌ایست که به تو می‌رسد.

قهرمان فروتن رمانی است به قلم ماریو بارگاس یوسا، نویسنده‌ی معروف پرویی.

نویسنده‌ای که بین نویسندگان نسل خود اعتباری کسب کرده و در مسیر نویسندگی از پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی روز غافل نشده است.

یوسا می‌گوید: رسالت نویسنده این است که با شور و تعهد بنویسد و با تمام استعدادش از آنچه بدان باور دارد دفاع کند. به نظرم این بخشی از وظیفه‌ی اخلاقی نویسنده است که قطعا از موضوعی صرفا هنری فراتر است. معتقدم نویسنده دست‌کم وظایفی برای شرکت در مباحثات مدنی دارد به نظرم، ادبیات دچار فقر می‌شود اگر از جریان کلی مردم، جامعه و زندگی جدا شود.

او در این رمان نگاهی دارد به فساد و نفوذ شبکه‌های مافیایی در کشور.
یوسا، نویسنده‌ای واقع‌گراست ولی با چاشنی تخیل، داستانش را پرورش داده تا برای خواننده جذاب‌تر باشد.
این رمان داستانی است پرماجرا با شخصیت‌های فراوان.

نویسنده، داستان را با دو روایت آغاز می‌کند. ابتدا روایت مردی که مالک شرکت حمل‌و‌نقل ناریوالاست و مورد تهدید مافیا قرار گرفته تا در قبال پرداخت وجهی، سلامت خانواده و کسب و کارش را تضمین کنند.
روایت دوم، روایت مردی است که مدیریت یک شرکت بیمه را برعهده دارد و در رویای بازنشستگی‌اش به‌ سر می‌برد تا بتواند به آرزوهای دیرینه‌اش دست یابد ولی مشکلات پیرامون، رویایش را به تاخیر می‌اندازد.

این دو روایت در شهرهای لیما و پیورانو اتفاق می‌افتند که هیچ ارتباطی به هم ندارند ولی نویسنده با مهارت تمام شخصیت‌ها را به هم مرتبط کرده و خواننده را با لذتی ژرف با خود همراه می‌‌سازد.

در این رمان شاهد جریانات زیادی هستیم از جمله روابط بین پدران و پسران؛ آنچه را که در این مورد می‌خوانیم نمودی از روابط ماریو بارگاس یوسا با پدر خشن و دیکتاتورش بوده که آسیب ان، این‌چنین در داستان خود را نشان داده است.
چهره‌‌ی نامادری موجهی را برایمان ترسیم می‌کند که برخلاف تصور جامعه‌ایست که در آن زندگی می‌کنیم.
وجود شخصیت‌هایی سرسخت با اراده‌ای اهنین؛ وفاداری، عشق و دلدادگی، خیانت، تلاش و سختکوشی در راه رسیدن به رفاه و زندگی آرام و بالاخره آدمهایی که هرگز تسلیم نمی‌شوند و تا آخر می‌جنگند.

نویسنده با روایت خلاقانه‌ی خود، برخلاف انتظار مخاطب پیش می‌رود بنابراین تمرکز بالای مخاطب را می‌طلبد تا در این میان نکته‌ای را از دست ندهد.
خوانندگان این اثر، جوانان و بزرگسالان هستند.

این رمان اولین بار در سال ۲۰۱۳ در مادرید منتشر شد و با استقبال فراوان منتقدان و خوانندگان اسپانیا و کشورهای اسپانیایی زبان قرار گرفت.

از دیگر کتاب‌های او می‌توان: سال‌های سگی، روزگار سخت، قهرمان عصر ما، رویای سلت و…….. را نام برد.
او در سال ۲۰۱۰ جایزه‌ی نوبل ادبیات را برای رمان «رویای سلت » از آن خود کرد.
قهرمان فروتن توسط منوچهر یزدانی و همراهی نشر چشمه در ۳۷۶ صفحه به فارسی برگردانده شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن