شاهراه تأثیرگذاری اثری از شاهین کلانتری
چگونه با خلق و نشر ایدههای خلاقانه به فردی تاثیرگذار تبدیل شویم؟
مینویسم تا دیگران به من عشق بورزند.
گابریل گارسیا مارکز
کتاب «شاهراه تأثیرگذاری» اثری است از شاهین کلانتری.
او موسس مدرسهی نویسندگیست و سخنرانی، مشاوره و تولید محتوا بخش عمدهی فعالیتهای اوست.
این کتاب از تولید و نشر مداوم محتوا صحبت میکند که شاهراهی برای تأثیرگذاری است. شاهراه تاثیرگذاری، در قالب قطعهنویسی و در ۶ فصل تدوین شده است.
فصل اول: چرا تأثیرگذاری با محتوا
فصل دوم: شجاعت خلاقیت
فصل سوم: نکات مهمی که باید دربارهی نوشتن بدانیم.
فصل چهارم: یادگیری
فصل پنجم: رسانهی شخصی ما
فصل ششم: مسیر توسعهی فردی
نویسنده در پیشگفتار کتاب، حکایت زندگی خود را از کودکی تا بزرگسالی روایت میکند و این که چگونه توانسته است با وجود تمام سختیها و محدودیتها، زندگی معنادار و با محتوایی با کمک محتوا بسازد.
در فصل اول به این موضوع میپردازد که برای تأثیرگذاری باید همیشه در حال یادگیری باشیم و آموختههایمان را به اشتراک بگذاریم. آموختهای که خروجی نداشته باشد، ارزش چندانی ندارد و برای این که مخاطب با ما همراه شود باید رفتار، گفتار، افکار و نوشتارمان همسان باشد.
امروزه تولید محتوا حرف اول را میزند در عرصهی کسب و کار، تولید برنامههای آموزشی، ساخت برند شخصی و درآمدزایی.
در بخش دوم به شناخت موانع تولید محتوا میپردازد. موانعی مانند؛ ترس از انتشار مطالب، کمال گرایی و شروع نکردن به بهانهی این که فعلا در حال یادگیری هستم تا بعد.
در بخش سوم به اثرات سودمند نوشتن اشاره میکند؛
✓با خوب نوشتن میتوانیم روابط خود را گستردهتر و اثر بخشتر سازیم.
✓با خواندن جملات قصار و تکرار و تمرین، میتوانیم احساسات خود را در قالب جملات کوتاه بیان کنیم .
✓نوشتن میتواند در روزهای سخت و دشوار زندگی، همراه و همراز خوبی باشد.
حال برای نوشتن؛
از عادتهای کوچک ۵ دقیقه نوشتن در روز شروع کنیم، زیرا سنگ بزرگ، علامت نزدن است. برای تأثیرگذاری بیشتر دایره واژگانمان را افزایش دهیم. منتظر ایده، نتیجهی کار و شرایط مساعد برای نوشتن نباشیم.
در بخش چهارم از یادگیری میگوید:
همانطور که ماشین برای حرکت به بنزین نیاز دارد، ما هم برای نوشتن، به ذهنی با سوخت کافی نیازمندیم و بهترین سوخت ذهنی از خواندن کتابهای خوب به دست میآید.
مارتیمر جی ادلرمیگوید: همیشه بزرگترین نویسندگان، بهترین خوانندگان بودهاند. آنها تمام کتابهای زمان خود را نخواندهاند بلکه آنچه را که خواندهاند، به خوبی خواندهاند و بر آن مسلط شدهاند.
بخش پنجم به راه اندازی رسانهی شخصی تاکید میکند. برای تولید محتوا باید استراتژی داشته باشیم یعنی یک خط و مشی مشخص. بهترین و مهمترین رسانهی شخصی که میتواند رزومهی خوب و مطمئنی باشد، وب سایت شخصیست و برای ساختن این رزومه نیاز هست که ۱۰۰۰ پست در سایت خود داشته باشیم. هر روز یا چند روز یکبار سایتمان را بروز کنیم حتی در حد چند خط.
برای کسانی که از نداشتن ایده مینالند، ایدههای فراوانی در کتاب برای نوشتن ذکر شده است.
بخش ششم به مسیر توسعهی فردی میپردازد. تأثیرگذاری بدون توجه به توسعهی فردی امکانپذیر نیست. برای رشد در این مسیر باید صبوری و تعیین زمان انجام کار را سرلوحهی برنامههای خود قرار دهیم.
هنرمند درونمان را بیابیم. گاهی اوقات به شدت نیاز داریم تا هیجانات و احساسات خود را تخلیه کنیم در این حالت چیزی لازم است تا ما را به حالت عادی برگرداند و هنر، این کار را به بهترین شکل انجام میدهد.
مهارتهای تازه بیاموزیم، در لحظهی حال زندگی کنیم و کارهای سازندهای انجام دهیم تا زندگی آیندگان را نیز بسازیم.
بیاموزیم و باور داشته باشیم که میتوانیم کارهای مهم و تأثیرگذار انجام دهیم.
با تولید محتوای خوب و تاثیرگذار در میان این همه محتوای زرد، دوام بیاوریم و به راهمان ادامه دهیم.
هر ایدهای دارید، حتی اگر ایدهای ضعیف است شروع کنید مطمئن باشید کیفیت در ادامه خواهد آمد.
این کتاب در ۱۰۸ صفحه و توسط انتشارات کلید آموزش به چاپ رسیده است. این اثر با گرافیک و صفحهآرایی زیبا و کاریکاتورهای طنز که توسط نویسنده طراحی شده است، لذت خواندن را چند برابر میکند.
این کتاب با زبانی بسیار ساده، روان و جذاب نوشته شده است، بنابراین برای سنین نوجوانی تا سالخوردگی مفید و کاربردی است، البته شرط مهم انتخاب این کتاب؛ علاقه به تولید محتوا، تاثیرگذاری و ماندگاری در تاریخ است.
در شاهراه تأثیرگذاری قدم بگذاریم، قرن جدید در انتظار ماست.
بسیارعالی👏👏
متشکرم دوست عزیز♥️♥️