شاهراه تأثیرگذاری اثری از شاهین کلانتری
چگونه با خلق و نشر ایدههای خلاقانه به فردی تاثیرگذار تبدیل شویم؟
کتاب «شاهراه تأثیرگذاری» اثری است از شاهین کلانتری.
شاهین کلانتری موسس مدرسۀ نویسندگیست. سخنرانی، مشاوره، برگزاری دورههای نویسندگی و تولید محتوا بخش عمدۀ فعالیتهای اوست.
این اثر از تولید و نشر مداوم محتوا صحبت میکند که در قالب قطعهنویسی و در شش فصل تدوین شده است.
نویسنده در پیشگفتار کتاب، حکایت زندگی خود را از کودکی تا بزرگسالی روایت میکند و این که چگونه توانسته است با وجود تمام سختیها و محدودیتها، زندگی معنادار و پرمحتوایی با کمک محتوا بسازد.
فصل اول: چرا تأثیرگذاری با محتوا
در فصل اول به این موضوع میپردازد که برای تأثیرگذاری باید همیشه در حال یادگیری باشیم و آموختههایمان را به اشتراک بگذاریم. آموختهای که خروجی نداشته باشد، ارزش چندانی ندارد و برای این که مخاطب با ما همراه شود باید رفتار، گفتار، افکار و نوشتارمان همسان باشد.
امروزه تولید محتوا حرف اول را میزند در عرصۀ کسب و کار، تولید برنامههای آموزشی، ساخت برند شخصی و درآمدزایی.
فصل دوم: شجاعت خلاقیت
در بخش دوم به شناخت موانع تولید محتوا میپردازد. موانعی مانند؛ ترس از انتشار مطالب، کمال گرایی و شروع نکردن به بهانۀ این که فعلاً در حال یادگیری هستم تا بعد.
فصل سوم: نکات مهمی که باید دربارهی نوشتن بدانیم
در بخش سوم به اثرات سودمند نوشتن اشاره میکند:
•با خوب نوشتن میتوانیم روابط خود را گستردهتر و اثر بخشتر سازیم.
•با خواندن جملات قصار و تکرار و تمرین، میتوانیم احساسات خود را در قالب جملات کوتاه بیان کنیم .
•نوشتن میتواند در روزهای سخت و دشوار زندگی، همراه و همراز خوبی باشد.
حال برای نوشتن، از عادتهای کوچک ۵ دقیقه نوشتن در روز شروع کنیم، زیرا سنگ بزرگ، علامت نزدن است. برای تأثیرگذاری بیشتر دایره واژگانمان را افزایش دهیم. منتظر ایده، نتیجۀ کار و شرایط مساعد برای نوشتن نباشیم.
فصل چهارم: یادگیری
در بخش چهارم از یادگیری میگوید. همانطور که ماشین برای حرکت به بنزین نیاز دارد، ما هم برای نوشتن، به ذهنی با سوخت کافی نیازمندیم و بهترین سوخت ذهنی از خواندن کتابهای خوب به دست میآید.
مارتیمر جی ادلرمیگوید: «همیشه بزرگترین نویسندگان، بهترین خوانندگان بودهاند. آنها تمام کتابهای زمان خود را نخواندهاند بلکه آنچه را که خواندهاند، به خوبی خواندهاند و بر آن مسلط شدهاند.»
فصل پنجم: رسانۀ شخصی ما
بخش پنجم به راه اندازی رسانۀ شخصی تاکید میکند. برای تولید محتوا باید استراتژی داشته باشیم یعنی یک خط و مشی مشخص. بهترین و مهمترین رسانۀ شخصی که میتواند رزومۀ خوب و مطمئنی باشد، وب سایت شخصیست و برای ساختن این رزومه نیاز هست که هزار پست در سایت خود داشته باشیم. هر روز یا چند روز یکبار سایتمان را بروز کنیم حتی در حد چند خط.
برای کسانی که از نداشتن ایده مینالند، ایدههای فراوانی در کتاب برای نوشتن ذکر شده است.
فصل ششم: مسیر توسعهی فردی
بخش ششم به مسیر توسعۀ فردی میپردازد. تأثیرگذاری بدون توجه به توسعۀ فردی امکانپذیر نیست. برای رشد در این مسیر باید صبوری و تعیین زمان انجام کار را سرلوحۀ برنامههای خود قرار دهیم.
هنرمند درونمان را بیابیم. گاهی اوقات به شدت نیاز داریم تا هیجانات و احساسات خود را تخلیه کنیم در این حالت چیزی لازم است تا ما را به حالت عادی برگرداند و هنر، این کار را به بهترین شکل انجام میدهد. مهارتهای تازه بیاموزیم، در لحظهی حال زندگی کنیم و کارهای سازندهای انجام دهیم تا زندگی آیندگان را نیز بسازیم.
بیاموزیم و باور داشته باشیم که میتوانیم کارهای مهم و تأثیرگذار انجام دهیم.
با تولید محتوای خوب و تاثیرگذار در میان این همه محتوای زرد، دوام بیاوریم و به راهمان ادامه دهیم. هر ایدهای که دارید، حتی اگر ایدهای ضعیف است شروع کنید مطمئن باشید کیفیت در ادامه خواهد آمد.
این کتاب در ۱۰۸ صفحه و توسط انتشارات کلید آموزش به چاپ رسیده است. این اثر با گرافیک و صفحهآرایی زیبا و کاریکاتورهای طنز که توسط نویسنده طراحی شده است، لذت خواندن را چند برابر میکند.
این کتاب با زبانی بسیار ساده، روان و جذاب نوشته شده است، بنابراین برای سنین نوجوانی تا سالخوردگی مفید و کاربردی است، البته شرط مهم انتخاب این کتاب؛ علاقه به تولید محتوا، تاثیرگذاری و ماندگاری در تاریخ است.
در شاهراه تأثیرگذاری قدم بگذاریم، قرن جدید در انتظار ماست.
بسیارعالی👏👏
متشکرم دوست عزیز♥️♥️