یادداشت نویسی روزانه

معنای زندگی یعنی دلیلی برای بودن

معنای زندگی یعنی دلیلی برای بودن.

پیدا کردن معنای زندگی دغدغه‌‌ی اکثر انسان‌هاست. یافتن این معنا یا دلیلی برای بودن، کار چندان سختی نیست فقط کافیست نگاهی به کارها و عادت‌های روزانه‌ی خود بیندازیم.

اگر کاری را عاشقانه انجام می‌دهیم بدون آن‌که حتی درآمدی از آن کسب کنیم. اگر کاری در عین دشواری برای ما لذت‌بخش است. اگر در حال انجام‌ کار گذر زمان را احساس نمی‌کنیم، این‌ها دلیل محکمی برای «بودن» ما هستند.

اما اگر صبح‌ها سرحال و شاداب از خواب بیدار نمی‌شویم و ساعت‌ها در رختخواب غلت می‌زنیم، اگر نمی‌توانیم لحظه‌ای با خود خلوت کنیم و اگر افسرده‌، ناامید و بی‌انگیزه‌ هستیم، هنوز معنای زندگی خود را کشف نکرده‌ایم. زندگی بدون معنا ارزش زیستن ندارد.

لوئیس کارول می‌گوید: حتی اگر زندگی معنا نداشته باشد، چه اشکالی دارد برایش معنا دست و پا کنیم؟

معنای زندگی هیچ کسی از قبل تعیین نشده است بلکه با تجربیاتی که هر روز و هر لحظه در ارتباط با خود و دیگران کسب می‌کند، خلق می‌شود. همدلی و همدردی با دیگران، عشق ورزیدن و خدمت‌رسانی به انسان‌ها، زندگی را معنادار می‌کند.

معنای زندگی انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است و هر کسی باید خودش معنای زندگی خویش را بیابد.

اما در این میان افرادی هستند که می‌توانند به انسان‌ها در رسیدن به معنای زندگی خود کمک کنند.

همانطور که از آملی نوتومب پرسیدند: نقش نویسنده چیست؟ گفت: کمک کردن به دیگران برای پیدا کردن معنای زندگیشان.

نوشتن، اندیشه‌ورزی را تقویت می‌کند. وقتی که هر روز می‌نویسید. وقتی هر روز حتی از چیزهای ساده و روزمره‌ی زندگی می‌نویسید آن‌ها وضوح بیشتری پیدا می‌کنند و بسیاری از کارهای ساده و بی‌معنی هم معنادار می‌شود.

یک تجربه‌ی شخصی:

مدت کوتاهی برای پت‌شاپ، ماهی قرمز و ماهی قزل الا می‌دوختم. هر چند ماهی‌ها خیلی تمیز از کار در می‌آمد اما دوختن آن‌ها هیچ لذتی برایم نداشت. احساس می‌کردم در حال خدمت رسانی به سگ‌ها و گربه‌ها هستم به همین خاطر آن را کاری بی‌معنا می‌دانستم. تا این که یک روز وقتی ماهی برش خورده را زیر چرخ قرار دادم و آن را نرم و ملایم و هماهنگ با پیچ و خم های ماهی پیش می‌بردم و می‌دوختم، دیدم چقدر کار عالی پیش می‌رود اما وقتی که کشش بی‌جا را چاشنی کارم می‌کردم، سوزن از مسیر خود خارج می‌شد و ماهی زیبا و موزونی از کار در نمی‌آمد. جرقه‌ای به ذهنم خورد. به زندگی خود نگاه کردم. پی بردم که هر زمان درست و بجا انعطاف، صبوری و ملایمت به خرج دادم، زندگی مسیر خود را بهتر از همیشه طی کرد. وقتی توانستم برای کارم معنایی پیدا کنم، با لذت و آرامش بیشتری آن را انجام می‌دادم.

آیا شما معنای زندگی و دلیل کارهای خود را می‌دانید؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن