تجربه‌نگاری

کلمه سال من برای سال ۱۴۰۱

ایده‌ی انتخاب کلمه‌ی سال را، از کتاب( کلمه‌ای که زندگی شما را تغییر داد) توسط شاهین کلانتری گرفتیم و عملی کردیم.

چیزی به سال جدید نمانده است و باید کلمه‌ی سال را انتخاب کنم.

سومین سال است که این کار مهم را انجام می‌دهم، البته داشت از زیر دستم سر می‌خورد که بزنگاه در لایو صبحگاهی آقای کلانتری یادآوری شد.

کلمه‌ی انتخابی‌ام را روی صفحه‌ی گوشی موبایلم می‌نویسم تا هر بار که آن را روشن می‌کنم برایم تداعی شود.

کلمه‌ی سال اول، نوشتن بود و من آن سال بیش از هر زمان دیگری نوشتم، ۹۰ روز بی وقفه در سایت، کاری که برای من جز محالات بود. این چالش بین تعدادی از دوستان برگزار شد و من با جدیت و البته تلاش مضاعف، از پس این چالش به خوبی برامدم. زمانی که تجربه نگاری‌ام را ثبت می‌کردم، تازه متوجه شدم که چقدر کارهایم با کلمه‌ی سال هماهنگ بود و آن‌جا بود که به تاثیر انتخاب کلمه‌ی سال پی بردم. واقعن برایم هیجان‌انگیز و شگفت‌آور بود.

کلمه‌ی سال دوم رشد بود. با این که سنگلاخ‌های فراوانی در مسیر زندگی‌ام قرار گرفت و بسیار آزارنده بود ولی باعث رشدم شد و من بزرگ شدم.

مسائلی که قبلاً برایم پراهمیت بود، اکنون از ارزش بسیار ناچیزی برخوردارست بطوری که وقتی اطرافیانم به آن مسائل می‌پردازند برایم خنده‌اور و گاهی تاسف برانگیز است.

تلخی‌ها مرا مقاوم‌تر کرد تا در برابر هر ناملایمتی، قدرت و توانم را از دست ندهم و آن‌چه را که نمی‌توانم تغییر دهم به دست تقدیر بسپارم.

آموختم که برای پیشرفت و درجا نزدن باید ترس‌هایم را کنار بگذارم، برای اهدافم بجنگم و عقب‌نشینی نکنم؛ که اگر موفق نشدم لااقل پیش خودم شرمنده نباشم، عزت نفسم لگدمال نشود و بدانم که تمام تلاشم را کردم.

گاهی رفتارم برای دیگران تعجب برانگیزست و آن را به حساب جهالت و ساده‌لوحی من می‌گذارند ولی خودم می‌دانم که در درونم چه می‌گذرد.

کلمه ی امسال من کلمه است.

وقتی افرادی را می‌بینم که در حین صحبت، چه واژگان زیبایی بکار می‌برند، حظ می‌کنم. با دقت گوش فرا می‌دهم و واژگان غیر فعالم را یادداشت می‌کنم تا در زمان مناسب بهره‌برداری کنم.

از خواندن کتاب‌هایی که از نظر واژگان، غنی و پربار هستند، بسیار لذت می‌برم. کلمات زیبا را هایلایت می‌کنم و فقط به این کار بسنده نمی‌کنم و در دفترم هم می نگارم.

کتاب‌هایی که به تازگی خوانده‌ام و کلمه‌برداری کرده‌ام؛ گفت‌و‌گو، نون نوشتن، تنهایی پر هیاهو و روزها در راه و……. می‌باشد.

برای گستردگی دایره‌ی واژگان، باید دقت کلامی را افزایش داد. از کلماتی که طبق عادت بر زبانمان افتاده و در نوشته منعکس می‌شود و کلیشه‌ای‌ست به سادگی عبور نکنیم و معانی آن را بیابیم تا در مکان صحیح از آن‌ها بهره بگیریم. به طور مختصر، گستردگی واژگان دنیای اطراف ما را بزرگتر و درک مان را از جهان هستی و موجودات آن افزایش می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن