تجربه‌نگاری

کلمه‌ی سال من برای سال ۱۴۰۳

کلمه‌ی سال من

به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ رسیدیم. همه‌ی ما در این سال شاهد اتفاقات ریز و درشت و تلخ و شیرینی بودیم. ناملایمات بسیاری را از سر گذراندیم و رنج‌های بی‌شماری را متحمل شدیم. از بعضی چالش‌ها سربلند بیرون آمدیم و برای بعضی دیگر، ناگزیر صبوری پیشه کردیم تا گذر زمان آن‌ها را حل کند. گاهی دچار ملال و روزمرگی شدیم. گاهی کوشا و گاهی اهمال‌کار بودیم. گاهی از فرط ناامیدی قید همه چیز را می‌زدیم و دوباره با کورسویی از امید بلند می‌شدیم و شروع می‌کردیم‌. خلاصه به هر شکلی که بود، گذشت. قطار زمان نمی‌ایستد. برای هیچ‌کسی نمی‌ایستد.

اینک می‌خواهم به مرور سال گذشته بپردازم و ببینم چه چیزی آموختم و چه اندازه در مسیر رشد فردی پیش رفتم؟

کلمه‌ی سالِ گذشته‌ام تحلیل بود. برای تحلیل کردن نیاز است که هر موضوعی را از ابعاد گوناگون نگریست و بررسی کرد. به همین سبب سعی کردم تا آن‌چه را که می‌بینم و می‌شنوم تجزیه و تحلیل کنم.

تلاش کردم تا کتاب‌ها را موشکافانه بخوانم. در مطالب و جملاتی که ذهنم را مشغول می‌کرد عمیق شوم. گاهی لازم بود با دوستانم گفت‌و‌گو کنم و نظرات آن‌ها را جویا شوم و گاهی هم نیاز بود تا برای فهم بهتر در همان راستا کتاب دیگری را بخوانم. با تمرکز بر کلمه‌ی تحلیل توانستم ذهن و‌ اندیشه‌ام‌ را به تکاپو وادارم تا با قدرت در این مسیر پیش برود.

امسال نسبت به سال گذشته کتاب‌های کمتر اما با عمق بیشتری خواندم. از هر کتابی با توجه به درون‌مایه‌اش چندین محتوا بیرون کشیدم. برای هر محتوا چند مقاله خواندم و تحقیق کردم تا اطلاعات درستی را به اشتراک بگذارم‌.

یک سال دیگر با کتاب‌ها زندگی کردم، زیستی جذاب و لذت‌بخش و هیجان‌انگیز. هر کتابی خودْ منبعی شد برای آشنایی با کتاب بعدی. هر کتابی نکته‌ای به من آموخت و مرا به سفری شگفت‌انگیز در دنیای ناشناخته‌ها برد.

هم‌اکنون که این پست را می‌نویسم در حال خواندن کتاب نقشه‌ی راه از کارول.اس.پیرسون هستم، کتابی در حوزه‌ی خودشناسی عمیق.

اینک می‌خواهم فهرست کارهایی را که امسال در جهت رشد فردی انجام دادم، بنویسم.

۱- ۵۰ پست در سایتم منتشر کردم.

۲- ۱۷ کتاب را به طور کامل خواندم و مرورنویسی کردم.

۳- چند کتاب الکترونیکی خواندم.

۴- مقالات ارزشمند و معتبر بسیاری را خواندم از جمله مقالات سایت ترجمان.

۵- چندین کتاب را ورق زدم و قسمت‌های مورد نیازم را خواندم.

۶- با شعر ارتباط نزدیکی برقرار کردم و این را وام‌دار دوستم شهناز یکتا هستم.

۷- پادکست‌های زیادی را گوش کردم که مهم‌ترین آن‌ها پادکست رادیو راه با مجتبی شکوری و پادکست چنین شد با حسین سبحانی بود. از این طریق با کتاب‌ها و زندگی شاعران و نویسندگان بسیاری آشنا شدم.

۸- در چند دوره‌ی آموزشی شرکت کردم.

۹- با ورود به چند چالش و مسابقه‌ خود را محک زدم.

۱۰- برای دست‌یابی به اهدافم برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادم که برخی با موفقیت و برخی با ناکامی رو‌به‌رو شد.

۱۱- همچنان به نوشتن صفحات صبحگاهی پایبند مانده‌ام.

۱۲- با مریم آزاد دوستی و صمیمیتی ناب برقرار کردم. دوستی که همیشه مشتاقانه به سخنانم از کتاب‌ها گوش فرا می‌دهد و باعث می‌شود تا کتاب‌ها را دقیق‌تر بخوانم.

۱۳- امسال اغلب گشت‌و‌گذارم در کتابفروشی‌ها گذشت و بیش از همیشه برای خودم و پسرم کتاب خریدم.

۱۵-مانند همیشه با اطرافیانم همدلی کردم و کوشیدم به نحوی بار رنجشان را سبک کنم.

۱۶-هر از گاهی به سایت‌ها و کانال‌های دوستانم سر زدم و مطالبشان را خواندم.

و بی‌نهایت کار ریز و درشت دیگر.

کلمه‌ی امسال من خودمراقبتی است.

چرا این کلمه را انتخاب کردم؟

من در دو سال اخیر خواب کافی نداشتم و این کم‌خوابی خلق و خویم را تحت‌تاثیر قرار داد‌. ورزش نکردم و تحرک بسیار کمی داشتم. روابط اجتماعی محدودی داشتم و از بعضی روابطم خشنود نبودم. اغلب اوقات دیگران را به خودم ترجیح دادم. برای حل مسائل تحت فشار زیادی قرار گرفتم. بار مسئولیت همه چیز را به گردن گرفتم و سلامتی‌ام را به خطر انداختم.

فکر می‌کنم که وقت آن است که به خودم بیشتر توجه کنم. برای انجام هر کاری پیش‌قدم نشوم و این فرصت را در اختیار دیگران هم قرار دهم. برای مهربانی، فداکاری و دست‌گیری از دیگران حد و مرزی قائل شوم تا بعد دچار آسیب روحی و جسمی نشوم و… .

به امید خدا سال دیگر از نتایج کلمه‌ی برگزیده‌ام خواهم نوشت. امیدوارم سال پیش رو برای همه‌ی مردم سرزمینم سرشار از آگاهی، خردورزی، تاب آوری، تصمیمات درست و حال خوب باشد.

اگر می‌خواهید تجربیاتم را بابت انتخاب کلمه‌ی سال‌های قبل بخوانید روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

 کلمه‌ی سال ۱۴۰۲

کلمه‌ی سال ۱۴۰۱

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. مریم جان باز هم از خواندن متن پر مغزی از آنچه امسال با توجه به کلمه سال در پیش گرفتی، بسیار آموختم و اینکه چقدر خردمندانه و آگاهانه دست به انتخاب کلمه سال می‌زنی. پیشتر گفتم و باز دوست دارم بگویم که صحبتت در مورد انتخاب کلمه سال بسیار بسیار برایم آگاهی‌بخش بود.

    برای من سعادتی بود این آشنایی که حالا دیگر فراتر از آشنایی است. دوست و رفیق نابم هستی و هر بار بیش از پیش از هم صحبتی‌ات، همراهیت، مهربانیت و نیز همراه کردن من در کتاب‌هایی که می‌خوانی حظ روحی می‌برم و امیدوارم قدردان این همه خوبی‌ باشم رفیقم

    1. ممنونم مریم جان از همراهی همیشگیت.
      وقتی درباره‌ی کتاب‌ها با هم صحبت می‌کنیم من از نظراتت بسیار استفاده می‌کنم و خوشحالم از این دوستی ناب.

  2. سلام مریم عزیزم، خرسندم از این که سال گذشته‌ات لبریز از آموختن و بکارگیری‌اش بودی و همچنان توفنده در پی رسیدن به آرزوهایت گام برمی‌داری.
    از این که با شعر وقت می‌گذرانی و بخشی از زندگی‌ات شده خوشحالم آن هم اشعار مولانای جان که تن را به سماع و جان را به وجد می‌آورد.
    گزینش واژه‌ی امسالت را دوست دارم و از این که به دنبال حال خوبت هستی در پوستم نمی‌گنجم. چرا که دوست ارزشمندم عافیت روح و جسم از ارکان زندگی است. امیدوارم سالی سرشار از مهر و عشق و تندرستی داشته باشی.

    1. شهناز عزیزم ممنونم از پیام پرمهرت.
      امیدوارم امسال بتونم طعم حال خوب واقعی و درونی رو بچشم نه این که سعی کنم ظاهرمو حفظ کنم و با انجام یه سری از فعالیت‌ها، تمام حال بد و احساسات منفی‌ام را در اعماق وجودم مدفون کنم.
      باز هم سپاسگزارم.♥️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن