قصار شکافی

تنها حقیقت راستین حقیقتی است که خودمان کشفش کنیم.

اروین یالوم

تنها حقیقت راستین حقیقتی است که خودمان کشفش می‌کنیم. اروین یالوم

این جمله برای من بسیار چالش برانگیز بود. وقتی در مورد حقیقت مطالعه کردم و اندیشیدم به یک تجربه‌ی شخصی رسیدم که دقیقا با محتوای این جمله مرتبط بود.

زمانی که در مسیر تولید محتوا با دوستم بیتا کیهانی همراه شدم از او خواستم که برای رشد و آگاهی بیشتر به من بازخورد بدهد.

اوایل کار بازخوردهایی که می‌گرفتم برایم ملموس نبود.[ خوبه، می‌تونی بهترش کنی.] و این ادامه داشت و من درک نمی‌کردم. چطور باید بهترش کنم؟ ایراد کار کجاست؟

تا این که یک روز نمونه‌ای از کارهایی را که انجام می‌دادم، به شیوه‌ی بهتر و عمیق‌تر انجام داد و برایم فرستاد، بازخوردی غیرمستقیم و هوشمندانه.

این بازخورد بسیار دردناک و آزاردهنده بود. با حقیقتی مواجه شدم که قابل انکار نبود اما تحملش دشوار بود. چند روز حال بدی را تجربه کردم اما کار را همینجا رها نکردم.

به بازخوردی که گرفته بودم فکر کردم، تحلیل کردم و با خودم به گفت‌وشنود پرداختم. این بازخورد جنبشی را در من به وجود آورده بود که معنایش این بود، باید تحولی در مسیرت به وجود بیاوری.

او حقیقت را صادقانه و به گونه‌ای به من نشان داد که با حمایت همراه بود و به من کمک کرد تا حقیقت را خودم کشف کنم.

ما گاهی اوقات در مقابل بازخوردها گارد می‌گیریم و بنای جنگیدن را می‌گذاریم و به جای این که به بازخورد فکر کنیم به بازخورد دهنده بدبین می‌شویم و پیش‌داوری می‌کنیم.

گاهی اوقات هم فقط بازخورد را می‌گیریم ولی کاری برایش انجام نمی‌دهیم فقط انبار اطلاعاتی خود را لبریز می‌کنیم. مشکلات ایجاد شده را تقصیر دیگران و شرایط موجود می‌دانیم و تلاش نمی‌کنیم تا حقیقت ماجرا را کشف کنیم.

افراد زیادی در اطرافمان هستند که با نفهمیدن حقیقت ما را مایوس و درمانده می‌کنند اما تنها کاری که از ما برمی‌آید اینست که با مثال‌ها، حکایت‌ها و بیان تجربیات واقعی کمک کنیم تا خودشان حقیقت را کشف کنند. به قول اروین یالوم نباید حقیقت را به صورت ادم‌ها پرتاب کنیم و احساساتشان را جریحه‌دار کنیم.

همه‌ی ما در هر مسیری که قرار می‌گیریم میل به تایید شدن داریم. اما اگر این تایید طلبی مبتنی بر واقعیت نباشد، فرد را دچار توهم می‌کند و او را از رشد و اصلاح خود وامی‌دارد.

همین طور که حسین طاهری متخصص کسب و کار می‌گوید: ما باید دنبال حقیقت باشیم نه تایید. یک انسان رو به رشد همیشه دنبال حقیقت است حتی اگر تلخ باشد.

فکر کردن روی جملات عمیق می‌تواند گره‌های بسیاری را بگشاید چون همه چیز در زندگی زنجیروار به هم وصل هستند و یک گره‌ی کور می‌تواند مسیر رشد و تحول را مسدود کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن