قصار شکافی

کسی که جنگ‌جوست همواره در حال جنگ است چون در زمان صلح با خودش درگیر خواهد شد.

نیچه

جنگجو بودن در زندگی یعنی از چالش‌ها استقبال کردن.

ما در زندگی روزمره با مشکلات پیش‌بینی نشده و اتفاقات بسیاری مواجه هستیم‌. آن‌چه که تعیین کننده‌ی چگونگی مسیر زندگی ماست، نحوه‌ی رو به رو شدن با این مشکلات است.

بسیاری از اوقات در شرایط دشوار زندگی سردرگم می‌شویم. نمی‌توانیم راه درست را پیدا کنیم و مسیری را در پیش می‌گیریم که به جای حل کردن دشواریها، ان‌ها را مثل کلافی پیچیده می‌کنیم.

گاهی ضروریست که از خودمان سوال کنیم که؛ کجای زندگی ایستاده‌ایم و می‌خواهیم به چه چیزی برسیم تا شفافیت بیشتری نسبت به خود پیدا کنیم. ببینیم چه چیزی باعث شده تا در حل مسائل خود ناتوان ظاهر شویم.

با کندوکاو در وجود خود می‌توانیم آن‌چه که ما را دچار سرگردانی کرده است پیدا کنیم و به عنوان یک جنگجو، موانع خود را بشناسیم.

موانع می‌تواند درونی یا بیرونی باشد. موانع درونی مثل کمرویی، ترس و تنبلی است که مسیرمان را مسدود می‌کند. وقتی که موانع خود را شناختیم، آن وقت مسیر برایمان روشن می‌شود و برای پیکار آماده می‌شویم.

گاهی گرفتار جنگ با موانع بیرونی می‌شویم. موانع بیرونی مانند بعضی از اطرافیانمان که خالص و ناب نیستند. آن‌ها خود را به ما نزدیک نشان می‌دهند ولی از درون با پیشرفتمان شاد نمی‌شوند و دنبال فرصتی می‌گردند تا ما را از اهدافمان دور کنند. اگر در زندگی هوشیارانه عمل کنیم می‌توانیم از فردی اثرپذیر به فردی تاثیرگذار و چالشگر تبدیل شویم.

وقتی وارد جمعی می‌شویم فقط تماشاگر نباشیم وارد بحث و گفت‌و‌گو شویم، مخالفت یا موافقت خود را با سخنان افراد حاضر در جمع اعلام‌ کنیم. آن وقت ارتباط با دیگران را بهتر یاد می‌گیریم، به مسائل از چند زاویه نگاه می‌کنیم آن‌گاه نگرشمان بهبود می‌یابد و در نهایت این نبرد و‌ چالش‌پذیری ما را سرزنده و آگاه نگه‌می‌دارد و باورها و ارزش‌های‌مان را تقویت می‌کند.

جورج هگل می‌گوید: آدمی تا جایی زنده به حساب می‌آید که مخالفت خود را اعلام کند.

اگر خشم و ناراحتی و مخالفت خود را سرکوب کنیم و نگران طرد شدن باشیم دچار انفعال و خود سرزنشی می‌شویم. در نتیجه عزت نفسمان را از دست می‌دهیم و با خودمان درگیر خواهیم شد.

اگر همیشه به دنبال صلح و آرامش باشیم و سکوت کنیم و ابزار و ادوات مناسبی برای جنگیدن مهیا نکرده باشیم، وقتی در شرایط دشواری گیر بیفتیم، نمی‌توانیم از آن پیروزمندانه بیرون بیاییم.

وجود موانع درونی و بیرونی به ما انگیزه می‌دهد تا مانند یک جنگجو وارد عمل شویم تا به بهترین لایه‌های وجودی خود دست پیدا کنیم.

یک‌ جنگ‌جو هیچ وقت متوقف نمی‌شود و به راهش ادامه می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن