قصار شکافی

تمرکز یک اصل مهم برای موفقیت در کار

تمرکز به معنای توجه بر یک کار خاص در زمان تعیین شده است.

این روزها تمرکز کردن بسیار دشوار شده است زیرا اسباب حواس‌پرتی در اطرافمان به وفور یافت می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها اینستاگرام و دیگر شبکه‌های مجازی‌ است. زنگ هشدار پیام‌ها هر لحظه ما را متوجه خود می‌کند تا این که می‌بینیم زمان زیادی را بیهوده  تلف کرده‌ایم بدون آن که  دستاوردی داشته باشیم.

✓گاهی چندکارگی ما را از تمرکز دور می‌کند. همزمان با تلفن صحبت می‌کنیم، پاره‌هایی از یک کتاب را می‌خوانیم، پاسخ ایمیل‌ها را می‌دهیم، با دوستی چت می‌کنیم و بعد به خود می‌بالیم که همزمان چند کار را با هم هندل کرده‌ایم. البته شاید بعضی از کارها نیاز چندانی به تمرکز نداشته باشند اما بی‌شک، نداشتن تمرکز، کیفیت کار را کاهش خواهد داد.

گاهی اوقات مشکلات سخت زندگی باعث می‌شود که نتوانیم افکار خود را بر یک نقطه متمرکز کنیم.

بارها پیش آمده که در حال مطالعه به عالم خیال سفر کرده‌ایم و ناگاه به خودمان برگشته‌ایم و دیده‌ایم که چند صفحه از کتاب را خوانده‌ایم ولی گویی تمام جملات و کلمات برایمان ناآشنا هستند.

پیتر دراکر می‌گوید: اثربخشی یعنی یک کار را درست انجام دهید.

تمرکز بر یک کار یعنی محدود کردن خود. یعنی تمام زمان و انرژی خود را صرف کار مشخصی کنیم و به کارهای دیگر نه بگوییم. در این صورت آن‌چه که حاصل می‌شود کاری عمیق و اثر بخش است.

برای انجام کار اثربخش و دوری از پراکندگی باید به دنبال راهکارهایی برای تمرکز باشیم. تکنیک پومودورو یکی از راهکارها می‌باشد که توسط فردی ایتالیایی به نام” فرانچسکو سیریلو ” ابداع شده است. در این تکنیک بیست‌وپنج دقیقه بر کار تمرکز می کنیم و بعد پنج دقیقه به کار دیگری می‌پردازیم و بعد از پنج پومودورو یک ساعت استراحت می‌کنیم.

بارها تجربه کرده‌ایم که هنگام مطالعه خواب‌آلوده می‌شویم و چرت می‌زنیم. زیرا مطالعه کردن کار منفعلانه‌ای است بنابراین برای فعالانه عمل کردن و تمرکز بیشتر بهتر است یادداشت‌برداری کنیم، زیر کلمات خط بکشیم، در حاشیه‌ی کتاب بنویسیم در کل با کتاب همراه شویم.

برای رهایی از افکار آشفته باید به کمک مراقبه و تکرار جملات تاکیدی خود را به زمان حال برگردانیم و افکار خود را متمرکز کنیم.

برای تمرکز بر کار فقط به خوب کار کردن توجه کنیم. توجه به هدف باعث ایجاد استرس و اضطراب می‌شود و ما را از کار متمرکز بازمی‌دارد.

در نهایت وقتی بر یک کار تمرکز می‌کنیم بعد از مدتی در آن کار، متخصص می‌شویم و برندسازی می‌کنیم و برندسازی یعنی ایجاد تمایز.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن