قصار شکافی

رها شدن به چه معناست؟

برخی از ما فکر می‌کنیم دوام آوردن قوی‌ترمان می‌کند اما گاهی قدرت در رها کردن است. هرمان هسه

چندی پیش دچار مشکلی شده بودم که گشایشی برایش نمی‌یافتم. تمام راه‌ها به بن‌بست ختم شده بود. ولی همچنان ایستاده بودم و می‌خواستم یک تنه همه چیز را درست کنم. سلامتیم در معرض خطر بود. آنقدر کوتاه آمده بودم که راحت می‌شد از دیوارم بالا رفت. از عزت نفسم زیادی خرج کرده بودم. اما باز هم به زور قامتم را صاف می‌کردم و می‌خواستم دوام بیاورم. اما دوام آوردن به چه قیمتی؟

در نهایت وقتی که دیدم در شرف نابودی هستم، خودم را کنار کشیدم و بعد از مدتی با گذر زمان همه چیز آرام آرام درست شد.

اما واقعا چه زمانی دوام آوردن نشانه‌ی قدرت است؟ زمانی که می‌دانیم نقش مهمی در به سر‌انجام رساندن کاری داریم و اگر سخت‌کوشی کنیم، به مطلب ارزشمندی خواهیم رسید. زمانی که شواهد نشان می‌دهد که این ایستادگی نتیجه دارد.

رها کردن به چه معناست؟ رها کردن یعنی برداشتن تمرکز و توجه‌مان از روی مشکلات. گاهی یک مسئله به اندازه‌ای برایمان بزرگ است و در آن غرق می‌شویم که توانایی عبور کردن و رها کردن را در خود نمی‌بینیم و تصور می‌کنیم کلید تمام شادی و خوشبختی ما در گرو حل این مشکل است.

بعضی‌ها فکر می‌کنند که رها کردن نشانه‌ی ضعف اراده است اما در واقعیت ما برای این که بتوانیم علایق خود را پیدا کنیم نیاز به امتحان چیزهای مختلف داریم، نیاز به آزمون و خطا داریم در نتیجه ثابت قدم بودن همه‌جا نتیجه‌ی مثبت ندارد.

بسیار دیده‌ایم که فردی کسب وکار پررونقی را شروع می‌کند ولی بعد از گذشت چند سال، دیگر جوابگوی نیازهایش نیست اما به خاطر هزینه‌هایی که متقبل شده آن را رها نمی‌کند.

دانشجویی، بالاجبار در رشته‌ای تحصیل می‌کند که آینده‌ای در آن نمی‌بیند اما به دلیل این که چندین سال عمر و زمانش را در این راه صرف کرده به رشته‌ی دیگر یا کار دیگری فکر نمی‌کند و همچنان ادامه می‌دهد.

و این‌ها مصداق همان فیل سفید معروف است. فیل سفید، هدیه‌‌ی ارزشمندی بود که بین برخی کشورها رد و بدل می‌شد و هزینه‌ی نگهداریشان بسیار بالا بود. زمانی که کشور دچار قحطی می‌شد، هزینه‌ی فیل‌ها سر به فلک می‌گذاشت ولی همچنان ان‌ها را نگه می‌داشتند چون زمانی برایشان ارزشمند بودند در صورتی که دیگر نه سودآوری نداشتند و نه هیچ کارایی‌‌ دیگری.

رها کردن یک مهارت است زمانی که به ته خط می‌رسیم خوب است که توانایی تغییر نگرش را در خود ایجاد کنیم.

کریستف کلمب می‌گوید: تا شهامت رها کردن چشم‌انداز ساحل را نداشته باشید هرگز نمی‌توانید از اقیانوس عبور کنید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن