تفکر نقاد

کتاب کار استدلال/ بخش پنجم

بخش چهارم را اینجا بخوانید.

فصل نهم: استدلال‌های شفاهی

تمام قواعد فصل‌های پیشین، هم در مورد مقاله های مکتوب و هم در مورد استدلال‌های شفاهی کاربرد دارند با این حال چند قاعده‌ی دیگر را در مورد استدلال‌های شفاهی باید بدانید.

قاعده‌ی چهل: مخاطبانتان را درگیر کنید.

یک راه برای جلب کردن مخاطب، نشان دادن اشتیاق خودتان به موضوع مورد بحث است. بحث را با یک داستان کوتاه یا تجربه‌ی شخصی و یا آمار شگفت‌انگیزی شروع کنید. صبر نیز در استدلال شفاهی بسیار مهم است به گونه‌ای رفتار نکنید که گویی آن‌ها بلافاصله باید حرف‌های شما را بپذیرند و دیدگاهشان را تغییر دهند.

هیچ‌گاه از موضعی برتر با مخاطب صحبت نکنید. رویکردی مشتاقانه داشته باشید نه رویکردی همراه با برتری طلبی. به مخاطب احترام بگذارید همینطور به خودتان. نیازی نیست که از آن‌ها عذرخواهی کنید که وقتشان را می گیرید بلکه از آن‌ها تشکر کنید که وقتشان را در اختیار شما قرار داده‌اند‌

قاعده‌ی چهل و یک: کاملا در جلسه حاضر باشید.

سخنرانی عمومی یک رویدادی رودرروست. کاملا در جلسه حاضر باشید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. با احساس سخنرانی کنید و نوشته‌تان را روخوانی نکنید. هر گاه محیط کسل کننده شد، داستان کوتاه یا نکته‌ی جالبی بگویید و حال و هوای جمع را عوض کنید. بسته به راحتی خودتان و موقعیت فضا، می‌توانید مخاطبانان را با راه رفتن و تغییر لحن ‌درگیر کنید.

قاعده‌ی چهل و دو: مخاطبان را درباره‌ی استدلالشان راهنمایی کنید.

هنگام سخنرانی هوشیار باشید و به مخاطبان‌تان توجه کنید. در ابتدای سخنرانی خلاصه‌ای از استدلال خود را بیان کنید. نکات کلیدی بحث‌تان را برجسته کنید تا شاید مخاطبان بخواهند آن‌ها را یادداشت‌برداری کنند.

هنگام وارد شدن به بحث دیگر اطمینان یابید که شنوندگان آماده‌اند تا همراه شما باشند. در این صورت با آن‌ها ارتباط بهتری خواهید گرفت.

قاعده‌ی چهل و سه: مثبت صحبت کنید.

به مخاطبتان این حس و حال را بدهید که کارهایی از دستشان برمی‌آید و جای امیدواری هست. نباید نکات منفی را نادیده گرفت ولی نباید محیط را از منفی‌ها انباشته کرد. به جای تمرکز بر نکات منفی به مخاطبتان راهی عملی برای انجام کار مفید پیشنهاد کنید نه فقط راهی برای مقاومت مردم یا نادیده گرفتن یا تاسف خوردن. خوش بینی و هیجان یک مخاطب می‌تواند به دیگران سرایت یابد و به نیرویی اثر بخش بدل شود.

قاعده‌ی چهل و چهار: از ابزار بصری زیاد استفاده نکنید.

منتقدان معتقدند که قالب‌های پاورپوینت، بحث را بیش از حد ساده می‌کنند زیرا نوشته‌های اسلایدها بسیار مختصرند. پاورپوینت را یاد بگیرید اما همه‌ی ارائه را در قالب پاورپوینت انجام ندهید. می‌توانید بخشی از سخنرانی را انجام دهید و بعد فیلم کوتاهی را نمایش دهید و بعد نمایشگر را خاموش کنید.

قاعده‌ی چهل و پنج: ارائه‌ی خود را به شکلی مناسب پایان دهید.

بحث خود را در زمان تعیین شده به پایان برسانید. حواستان به زمانتان باشد و از آن تجاوز نکنید. هیچ چیز برای مخاطب ازاردهنده‌تر از این نیست که سخنران بحث را بیش از حد طولانی کند و البته بحث خود را ناگهانی هم تغییر ندهید.

احتمالا بخش پایانی

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن