مطالعه و یادگیری

اصل پیگیری و حمایت

دانستن و بکار بردن/ اثری از کن بلانچارد

افراد موفق مشتاق یادگیری هستند پس باید طرحی برای یادگیری داشته باشند.

وقتی کتابی می‌خوانیم، به پادکستی گوش می‌دهیم و یا در سمیناری شرکت می‌کنیم باید بتوانیم آن‌ها را بکار گیریم. وگرنه فایده‌ی این دانستن‌ها چیست؟

در حین یادگیری باید با تفکر مثبت، بدون تعصب و غرض‌ورزی گوش دهیم تا بتوانیم مطالب ارزشمند و مورد نیازمان را به اموخته‌هایمان بیفزاییم.

و بعد باید تکرار، تکرار، تکرار داشته باشیم تا به خوبی یاد بگیریم.

اما کار به این جا ختم نمی‌شود. ما برای ماندن در مسیر و تغییر رفتار خود نیاز به حمایت و پیگیری دیگران داریم تا به عادت‌های قبل بازنگردیم. پس دلیل سوم برای بکار بستن دانسته‌ها، پیگیری و حمایت است.

باید یک مربی یا کوچ داشته باشیم. یا با گروهی همراه شویم که هدفی خاص و مشترک دارند. یا این که در جلسات منظم دو نفره با دوستی که هم‌دغدغه‌ی ماست اموخته‌هایمان را به اشتراک بگذاریم و گفت‌و‌گو کنیم. تا در گذر زمان با تکرار و تمرین در موقعیتی قرار بگیریم که بتوانیم خود را مدیریت کنیم.

قبل از خواندن این کتاب، تصورم این بود که پیگیری کردن، نشانه‌ی ضعف افراد است. ولی خواندن این کتاب نشان داد که اصل پیگیری و حمایت می‌تواند یکی از اصول مهم بعد از قرار گرفتن در مسیر تغییر باشد.

یک مثال ملموس و ساده: من چندین سال است که به خاطر کم کاری غده‌ی تیروئید و المان‌های دیگر دچار افزایش وزن شده بودم.

بعد از چندین ماه تلاش‌ بی‌ثمر و نادرست برای کاهش وزن، به توصیه‌ی اطرافیان نزد متخصص غدد رفتم. با خوردن داروهای تجویزی طی سه ماه، موارد مشکل دار بهبود یافت و همه چیز برای کاهش وزن مهیا شد.

ولی نیاز به اراده‌ای محکم، پشتکار و مسیر درست داشتم و کسی که مرا حمایت و پیگیری( البته چند ماه پیش پیگیری را نشان ضعف می‌دانستم) کند و به فراخور عملکردم مرا تشویق و یا دوباره جهت‌دهی کند.

بنابراین در گوگل سرچ کردم و وارد سایت‌های مختلف کاهش وزن شدم. با تحقیق و تفحص و خواندن مقالات، یک پزشک تغذیه‌ی حرفه‌ای یافتم، به نام دکتر معصومه مرادی نازنین. قریب به سه ماه است که با او همراه هستم و از حمایت‌ها و برنامه‌های درست و اصولیش بهره می‌گیرم و عنقریب به هدف دست خواهم یافت.

چکیده‌ی مطالب:

✓پرهیز از اضافه بار تطلاعاتی و آموختن مطالب ضروری و مورد نیاز و تکرار آن‌ها در فواصل معین.

✓استفاده از قانون کمتر، بیشتر. یعنی مطالب اندکی را بیشتر و بیشتر یاد بگیریم.

✓فیلتر کردن افکار منفی و یادگیری با تفکر مثبت بدون غرض و تعصب.

✓پیگیری، حمایت و مورد تشویق قرار گرفتن یا دوباره جهت‌دهی شدن.

با این روش‌ها می‌توان شکاف بین دانستن و بکار بردن را پر کرد.

پایان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن