مطالعه و یادگیری

ششمین قدم برای تغییر کیفیت زندگی خود با کتاب خواندن

بخوان برای زندگی/ پت ویلیامز

قدم ششم: عامل چه چیز را کشف کنید.

چه کتاب‌هایی بخوانیم و چگونه شروع کنیم؟ کتاب‌هایی بخوانید که زندگی شما را پرورش دهند؛ شخصیت شما را بسازند، الهام‌بخش ذهن شما باشند. کتاب‌هایی که شما را شاد کنند و به شما روحیه ببخشند. وقتی خسته از کار روزانه، میز کار خود را تمیز می‌کنید، میان کلمات و جملات آن چیزی را بیابید که ذهن و روح شما را تازه و شاداب کند.

در انتخاب کتاب دقت کنید چون همه‌ی کتاب‌ها خوب نیستند.

نشانه‌ی یک کتاب خوب چیست؟ وقتی کتابی‌را که خوانده‌اید دوباره مرور می‌کنید، تغییر کنید و چیزی تازه یاد بگیرید. افرادی که کتابخوان هستند حتما این تجربه را داشته‌اند.

کتاب‌های تاریخی و کلاسیک را بخوانید. کتابهایی بخوانید که روشنگر دیروز هستند.

ما گاهی حرف‌های پدران و مادرانمان را نمی‌پذیریم و به آن‌ها برچسب “اُمل” بودن می‌زنیم و می‌گوییم زمانه تغییر کرده است ولی پت ویلیامز می‌گوید شاید زمانه تغییر کرده باشد ولی مردم نه. تمام آنچه را که والدینمان تجربه می‌کنند ما نیز تجربه خواهیم کرد.

اگر نمی‌توانیم حرف‌های پدرانمان را بپذیریم، شاید بتوانیم این درس‌ها را از تاریخ و آثار کلاسیک یاد بگیریم. گاهی نویسندگان، شاعران قدیمی و در گذشتگان افکاری داشتند ومطالبی نوشته‌اند که شاید ما تا سالهای بعد هم متوجه نشویم و یا دقیقا افکارشان با ما همخوانی داشته باشد.

تاریخ را بخوانیم و ببینیم گذشتگان ما چه کرده‌اند و برای آنچه که امروز وجود دارد چقدر جنگیده‌اند، چقدر تلاش کرده‌اند و از چه کسانی ضربه خورده‌اند. از گذشته درس بگیریم تا بتوانیم آنچه را پدرانمان بدست آورده‌اند از دست ندهیم و مجبور به تکرار تاریخ نباشیم زیرا ما هم بخشی از تاریخ هستیم.

سیاستمدار انگلیسی، بنیامین دیزرایلی گفته است: هر چه دانش انسان از کارهایی که انجام شده است، وسیع‌تر باشد؛ قدرت او در آنچه باید انجام دهد، بیشتر می‌شود.

حال اگر می‌خواهید تجربه‌ی رضایت‌بخش‌تری از زندگی داشته باشید باید به موارد زیر اهمیت بیشتری بدهید:

۱- بدانید دنبال چه چیز می‌گردید و چرا این‌جا هستید. به دنبال کتابهایی باشید که کمک کنند تا دلایل هستی خود را بیابید. بعضی افراد گمان می‌کنند زندگی پوچ و بی هدف است ولی واقعا ما برای دلیلی اینجا هستیم، کتاب‌ها بهترین دلیلی هستند تا خودمان را بهتر بشناسیم و حقیقت را کشف کنیم.

۲- رسالتتان در جهان چیست. این سوالی است که ذهن همه را به خود مشغول کرده است و همیشه از خود می‌پرسیم که رسالت ما چیست. والت دیسنی کتابی خواند درباره‌ی تهیه‌ی فیلم‌های کارتونی یا انیمیشن و همین کتاب رسالت او را در زندگی مشخص کرد. شاید ما هم با خواندن کتابی رسالت خود را پیدا کنیم.

۳- تلاش کنید تا در آینده‌ی دیگران تاثیرگذار باشید. امروزه خانواده‌های زیادی را می‌بینیم که مشکلات فراوانی دارند، در حیطه‌ی زناشویی، تربیت فرزندان و موارد دیگر. بنابراین کتاب‌ها می‌توانند مشاور خوبی باشند.

۴- ما پاسخ تمام سوالات را نمی‌دانیم. بنابراین کتاب‌ها کمک می‌کنند تا مسیر پر رمز و راز زندگی را آسانتر و بهتر طی کنیم.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن