مطالعه و یادگیری

تماشای فیلم یا خواندن کتاب؟

عده‌ای تصور می کنند تماشای فیلم بسیار ساده‌تر از کتاب خواندن است ولی آیا بهتر از کتاب خواندن نیز هست؟

در این مقاله به تفاوت کتاب خواندن و تماشای فیلم می‌پردازیم.

۱- فیلم‌ها صحنه‌های زیبایی را در مقابل چشمان ما به تصویر می‌کشند ولی کتاب‌ها باعث می‌شوند که خودمان تصاویر ذهنی زیبایی را بسازیم. بنابراین قدرت تخیل ما را تقویت می‌کنند.

۲- فیلم‌ها داستان را از دیدگاه کارگردان به ذهن ما وارد می‌کند و آنقدر صحنه‌ها پشت سر هم و بدون مکث اتفاق می‌افتد که فرصت تجزیه و تحلیل را نداریم ولی کتاب‌ها به ما این اجازه را می‌دهند که اندکی بایستیم و بیندیشیم در نتیجه قدرت تجزیه و تحلیل ما را بالا می‌برند.

۳- فیلم یک ساعت مشخص آغاز شده و به پایان می‌رسد در صورتی که داستان یک کتاب سر ساعت شروع و تمام نمی‌شود و همیشه در دسترس ماست و هرگاه بخواهیم می‌توانیم صفحه یا مطلبی را که دوست داریم دوباره مرور کنیم.

۴- اگرچه فیلم‌ها بسیار سرگرم‌کننده هستند و سهم بسزایی در رشد فرهنگی ما دارند اما بهترین راهِ روایتِ یک داستان کامل نیستند.

۵- یک کتاب خوب تاثیرگذارتر از یک فیلم خوب است و معمولا فیلم‌های خوب را از کتاب‌های خوب می‌سازند.

۶- فیلم‌ها در نشان دادن مکان، شخصیت‌ها و صحنه‌ها در یک زمان دو ساعته فوق‌العاده عمل می‌کنند ولی نمی‌توانند تمام جزئیات را ارائه دهند در صورتی که در کتاب این محدودیت وجود ندارد.

۷-معمولا با فیلم دیدن می‌خواهیم وقت خود را بگذرانیم در صورتی که با کتاب خواندن وقت خود را پُر می‌کنیم.

۸- شاید بعد از تماشای فیلم، اگر فیلم خیلی خوبی باشد با دوستانمان در مورد آن گفتگو کنیم ولی به زودی آن را فراموش خواهیم کرد ولی کتاب خوب همیشه تاثیرگذار است و به زودی فراموش نمی‌شود.

۹- هنگام کتاب خواندن می‌توانیم با شخصیت‌هایی که دوستشان داریم، وقت صرف کنیم، خود را به جای آن‌ها بگذاریم، نظریات، رفتار و اعمال آنها را بررسی کنیم ولی در فیلم فرصت این کارها نیست زیرا صحنه‌ها خیلی زود جای خود را به صحنه‌های دیگر می‌دهند.

۱۰- در فیلم‌ها فقط از طریق راه انتخابی کارگردان می‌توانیم شخصیت‌ها را بشناسیم ولی در کتاب نمی‌دانیم کشف شخصیت‌ها و شریک شدن در تجربیات آن‌ها ما را به کجا خواهد برد.

۱۱- فیلم‌ها نمی‌توانند احساسات و افکار درونی شخصیت‌ها را کاملا نشان دهد ولی با خواندن کتاب پا‌به‌پای شخصیت‌ها پیش می‌رویم با آن‌ها می‌اندیشیم و به دنبال راهکار می‌گردیم.

۱۲- فیلم‌ها همه چیز را به صورت آماده در اختیار ما قرار می‌دهند در نتیجه رشد و خلاقیتی در این میانه اتفاق نمی‌افتد.

۱۳- و بالاخره این‌که هنگام خواندن، کتاب در دستهای ماست نه ما در دستهای کتاب.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن