تفکر نقاد

تمرکز روی راهبرد مهم‌تر است یا اجرایی کردن ایده‌ها؟

راه و چاه موثر اندیشیدن/مدرسه‌ی زندگی

راهبرد یعنی استراتژی یا نقشه‌ی راه.

راهبرد روش یا راهی است که ما را به هدف نزدیکتر می‌کند. راهی که باید انتخاب کرد و بعد وارد عمل شد. یک راهبرد می‌تواند درست یا غلط باشد.

ما برای این که به اهدافمان برسیم باید نقشه‌ی راه داشته باشیم. برای داشتن نقشه‌ی راه، باید در زمینه‌ی کار خود بررسی و تحقیق کنیم، اطلاعات کسب کنیم و بعد از این که بقدر کفایت وقت صرف کردیم آن را اجرایی کنیم.

در مسیر اجرایی کردن ایده از نقشه‌ی راه غافل نشویم. باید گاهی به عقب برگردیم و ببینیم آیا راهمان درست است؟ آیا به هدف نزدیکتر شده‌ایم؟

اگر جواب مثبت بود پرقدرت‌تر از قبل به راه خود ادامه دهیم و اگر منفی بود بایستیم ببینیم اشکال کار کجاست و راه بهتری را پیش بگیریم.

یکی از دلایل مهمی که افراد به اهدافشان نمی‌رسند این است که تمام حواسشان معطوف به اجرای ایده است. گاهی می‌بینند که نتیجه نمی‌گیرند و احساس می‌کنند که راه درست نیست اما آنقدر غرق شده‌اند که نمی‌توانند برگردند و مسیر خود را تغییر دهند.

برای این که نقشه‌ی راه خود را خوب ترسیم کنیم باید خوب بیندیشیم و وضعیتی را برای بهتر اندیشیدن مهیا کنیم. برای این کار می‌توانیم به نکات ساده اما کاربردی ذیل توجه کنیم.

✓داشتن تغذیه‌ی خوب و سالم

✓ورزش کردن

✓پوشیدن لباس‌های ساده

✓سکوت کردن و اندیشیدن

✓ محدود کردن اینترنت

✓افکار خود را مشغول حرف‌های بیهوده و حاشیه‌ای نکردن

✓دیدن آثار هنری و تامل کردن در آن‌ها

موارد بالا کمک می‌کند تا ما بهتر و موثرتر بیندیشیم و حواس خود را متمرکز کنیم.

تجربه‌ی شخصی:

راهبرد من برای بهتر نوشتن و تولید محتوا، راه‌اندازی یک سایت بود. سعی می‌کنم هر روز محتوایی را در سایت منتشر کنم و بعد، از آن محتوا برای پست‌های اینستاگرامم استفاده کنم. وبلاگ‌نویسی مرا دربهتر نوشتن و عمیق‌تر نوشتن کمک می‌کند و به فعالیت‌هایم نظم می‌بخشد و در نتیجه به رشد من کمک مضاعفی خواهد کرد.

حال در این مسیر باید برگردم به محتوای تولید شده نگاهی بیندازم و ببینم آیا نیاز به تجدید نظر دارد یا نه؟ آیا محتوای مناسب و کاربردی انتخاب کرده‌ام و آیا این محتوا باعث رشد من می‌شود یا این که در حال درجا زدن هستم.

برگشتن و بازنگری به راهبرد، می‌تواند موفقیت ما را در مسیر پیش رو تضمین کند.

به جای تمرکز مدام روی اجرا، حواسمان را معطوف راهبرد کنیم.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن